Penafian

SAYA TIDAK MEMBERI KEBENARAN KEPADA MANA-MANA PIHAK MENGGUNAKAN GAMBAR-GAMBAR MILIK SAYA BAGI TUJUAN PROMOSI, PERNIAGAAN ATAU APA-APA TUJUAN TANPA SEBARANG KEBENARAN BERTULIS DARI SAYA.

Che Mek Molek


Haritu sis pergi Kota Bharu, Kelantan. Actually sis kena attend Konvensyen Ikon Gigi Kebangsaan. So ambil kesempatan la nak jalan-jalan cari makan. Malangnya sebab jadual pack hanya sempat menyinggah beberapa tempat makan je. Okey korang yang dalam perjalanan ke Kota Bharu mana tau nak menyinggah cari makan boleh le tiru iols.

1. Bahulu


Sis gerak dari Raub dan sampai aje pintu gerbang selamat datang ke Gua Musang di sebelah kirinya ada deretan kedai jual bahulu. Boleh singgah beli bahulu di sini. Ada bahulu biasa dan ada yang pandan. Kedai yang paling dekat dengan pintu gerbang tu paling sedap.


2. Kapit Crunchy


Walaupun kapit crunchy dah biasa ada kat mana-mana, tapi jenama Husna Homemade ni memang sedap. Buatannya ikhlas dari hati ye. Less rasa gula lebih rasa coklat. Gittew. Kapitnya pun nipis dan cantik buatannya. Ni saya beli masa singgah di RnR Gua Musang. RnR yang baru.


3.Sosej Pulut



Yang ni first time saya try. Memang sedap dan sizenya boleh tahan besar. Beza sosej ni dengan sosej biasa ialah isi dalamnya dicampurkan dengan pulut. Sedap! Mana nak beli? Ini gerai-gerai banyak jual sosej ni, selalu diaorang jual keropok , goreng pisang, lokching dan gorengan lain.


4.Lokching


Bukan loceng ye. Lokching atau kita kenal sebagai satey ikan. Ni sedap makan kalau panas-panas. Lepas je bakar, celup sos lepas tu terus makan. Sedap wey. Kalau dah sejuk kureng sikit la rasanya.


5.Selera Tepi Sungai


Kami berhenti makan tengahari di Tanah Merah. Restoren Selera Tepi Sungai. Kedainya besar dan ramai orang yang berhenti makan di sini. Banyak pilihan makanan. Rambang mata wey.

macam-macam jenis bubur manis
kuih muih
buah

End up saya pilih kuey teow celup daging. Memang menu yang saya suka. Sedap. Cuma daging tak cukup lembut macam di kedai Anak Corey (Raub) tempat saya selalu makan. Tapi tetap tip top rasa.



6. Kuba Guling


Haa yang ni memang la sebenarnya ada dalam list must try saya. Maklum la viral dalam grup Masak Apa Hari ini. Siap ada yang olah resepi guna bunga telang konon arang tempurung kelapa beracun yada yada. Ada yang kata tak sedap langsung dan macam-macam la komen yang saya baca. Tapi tetap nak cuba.


Gerai kuba guling original ni di Rantau Panjang. Akak ni berniaga depan kedai jual periuk aje. Bukak satu meja. Dia letak loyang ada kuba guling dengan bekas kelapa parut. Very simple. RM5/3 potong. Masa mula nak rasa cuit sikit aje guna sudu. Takut la tak sedap kan. Rupanya sedap aje uols. Ada iras-iras rasa kuih kaswi. Tapi lain la rasa dia. Rasa lemak dia tu berbeza dengan kaswi. Must try okey?


7. Nenas madu


Bukan tak biasa beli kalau ke Thai Food Festival. Tapi biasanya nenasnya dah lembik dan dah masak sangat. Tapi yang ni fuhhh rangup krup krup okey. Memang puas makan tak boleh nak stop.


8. Cafe Hostel Pantai


Haaaa...dinner di sini. Restoren ni dekat dengan Pantai Cahaya Bulan. Teringin sungguh nak try makan kat sini sebab nampak member yang duk di KB up gambo makan di sini. Makanya ku hasut la kawan-kawan yang lain dinner kat sini.


Menu pilihan adalah dalam talam. Tak tahu namanya apa, tunjuk gambar aje pada waitress. Rupanya namanya, Miang Seafood. Ada ikan, sotong, udang, kerang, mihun, daun salad dan sambal. Tempoh menunggu pun tak lama. Jom close up. 

isi ikan dah di potong siap-siap. terbaik 
sotong
udang
kerang
mihun

Saya memang tak order nasi since kalu makan menu camni saya banyak meratah aje. Tapi ni dah siap bagi mihun. Lagi bagus. Satu talam ni RM40. Puas hati dapat makan ni.


9.Daging Harimau Menangis


Amboi nama menu. Nampak simple aje daging bakar. Tapi perapannya mantap korang. Memang power, rasa nak menangis sedap sangat. Serius. Memang sedap sangat. Lembut sangat, umpama cair dalam mulut! Menu ni kami order di Cafe Hostel jugak. Paling lambat dapat maybe ramai peminatnya. Satu piring RM10.


10.Somtam


Yang menu ni pun order di Cafe Hostel. Somtam betik. Selain somtam betik kat cafe ni pun ada macam-macam somtam lain. Ada somtam buah, somtam jagung, somtam mangga, somtam seafood pun ada! Haaa pilih....

Sebenarnya memang banyak lagi makanan best-best di kelantan. Tak boleh jalan satu hari je. Memang tak dapat nak cover banyak. Kena pergi berhari-hari dan sebelum tu kena diet dulu wakakaka Jawabnya next time kena datang lagi, edisi khas JJCM pulak.



No comments:

Post a Comment

7 Days, 7 Favourites