Penafian

SAYA TIDAK MEMBERI KEBENARAN KEPADA MANA-MANA PIHAK MENGGUNAKAN GAMBAR-GAMBAR MILIK SAYA BAGI TUJUAN PROMOSI, PERNIAGAAN ATAU APA-APA TUJUAN TANPA SEBARANG KEBENARAN BERTULIS DARI SAYA.

Kebaya Ungu


Apa ni? Apa ni? Hari tu janji konon nak upload content yang berfaedah untuk korang baca. Sudahnya senyap sepi sekuntum mawar merah. 

Maaf la uols kakak busy bertugas. Kakak jadi jurulatih untuk Kelab Raden supaya bersedia ke pertandingan tarian 2nd Summer International Youth Art 2019 di Kuantan Pahang. Kategori bawah 14. (Youth kan belia, bukan ke belia umur 15 ke atas? kakak ke tak tahu? Ohhh maaf la kakak warga emas) 

Btw, kakak bukan koreografer. Koreografer ialah Cikgu Ferdaus. Kakak hanya polish budak-budak supaya menari elok sikit. Disebabkan kategorinya bawah 14, makanya semua penari yang ada sebelum ni tak boleh join. 

Kaedahnya kena la rekrut penari baru. Umur 13 & 14. Besar-besar diaorang ni macam tingkatan 4, 5. 

Minggu pertama latihan sangat la hazabedah uols, sebab semuanya tak de basic menari. Macam kuda kepang mabuk dah gaya masing-masing. Ada yang lompat kijang, ada yang kuak lentang, yang menari je tak de. 

Kakak buat keputusan mandatori buat latihan intensif setiap hari dan terus menjawat jawatan Mak Petir. Hari-hari kakak menjerit dan bertempik sebab diaorang langsung tak faham arahan kakak. Sian muka masing-masing asyik terkulat-kulat. Ye la, tak de basic, apa istilah tarian or disiplin tarian semua tak tahu. Kena ajar from basic yang teramat sangat iaitu start dari cara-cara mendengar rentak lagu, dan mengira. 

3 minggu pertama kakak sangat rasa tertekan. Ada hari yang tak boleh tidur sebab fikir kalau budak tak faham apa kita cakap macam mana nak mengajar? Hari-hari merempan kat laki kakak, mujur ada laki hahaha. Emosi, psikologi, fizikal, mental kakak ranap. Nak pergi mengajar pun tak de mood. 

Selepas 3 minggu masih ada yang tak hafal step dan tak boleh lentur gerakan badan menari ikut arahan kakak. End up sorang tarik diri (syukur), dan setelah berbincang dengan koreografer dan setiausaha kelab, kakak terpaksa membuat keputusan untuk ketepikan seorang lagi dari grup, dan last chance pada seorang lagi. Mujur la yang last chance tu dapat buat betul-betul. 

Makanya tinggal 6 orang penari. Pertandingan tinggal lagi 2 minggu. Mujurlah dapat pengganti. 2 penari yang agak experience dan very fast learner. Nyaris sujud syukur kakak dekat dalam dewan latihan. Nak nangis rasa lega sangat-sangat. 

Banyak lagi la drama yang kakak harung sejak lepas raya puasa berkait dengan persediaan ke pertandingan. 


Part yang menarik pulak lagu yang koreografer sediakan sedap, floor patern letops, baju canteekkkk. Actually baju kebaya ni, kainnya kami beli hujung tahun lepas. Hakak minta kelab hold jangan buat baju baru sampai dapat event besar. Ye la, duit kelab bukannya banyak sangat. Haaa kena la pula warna baju dengan tajuk lagu, Inang Kebaya Ungu. 

3 Hari 2 malam kami berkampung di Kuantan. Pertandingan diadakan di RTM Pahang. Sebanyak 22 team bertanding termasuk kami dan team-team luar negara iaitu dari Indonesia, Uzbekistan & Kazakhstan. 

Keputusannya, kami berjaya dapat Anugerah Perak!!!! Alhamdulillah, bangga sangat sebab budak-budak tu dari tak tahu beza kiri kanan boleh menari elok. Bangga jugak dengan diri sendiri sebab boleh train budak yang tak de basic perform di pentas antarabangsa dapat Silver Award! 


Nak tengok ke bebudak Kelab Raden menari? Ni link tarian Inang Kebaya Ungu. Live by JKKN. 

Eh korang, follow la FB Page kami, kelabraden & Instagram, kelabraden. 




No comments:

Post a Comment

7 Days, 7 Favourites