Penafian

SAYA TIDAK MEMBERI KEBENARAN KEPADA MANA-MANA PIHAK MENGGUNAKAN GAMBAR-GAMBAR MILIK SAYA BAGI TUJUAN PROMOSI, PERNIAGAAN ATAU APA-APA TUJUAN TANPA SEBARANG KEBENARAN BERTULIS DARI SAYA.

10 barang makeupku bila travel


Makeup masa travel? Ehhh..apa salahnya kalau suka. Masa melancong pun, tak boleh ambil ringan bab penjagaan kulit dan muka. Nak-nak kalau travel musim luruh/sejuk. Kulit saya jenis kering dan muka pula jenis kombinasi. Memang bermasalah bila travel ke tempat sejuk. Tapi, tidak le nak bawak satu almari pergi travel. Ko dah kenapa? Punya la habis segala nak save space dalam beg tu. 

Actually makeup ke tak makeup tu terpulang pada pilihan peribadi masing-masing. Ada yang selesa pakai sunblock terus jalan. Ada juga yang cukup dengan bedak dan lip balm. Ada yang suka bermakeup. Takde salahnya. Salah kalau habis rembat barang orang nak bermakeup sebab sendiri malas bawak hahaha. Ni saya nak share apa yang saya biasa bawak masa travel.




Kulit

Untuk kulit, since kulit kering, buat masa ni iols setia dengan St Ives Oatmeal and Shea Butter. Shower gel yang sama akan di transfer dalam bekas kecil yang sesuai untuk travel.

NOTA
Kalau ke tempat sejuk better guna sabun/shower gel milk base. 

Lepas je mandi terus lumur dengan losyen Rosken untuk kulit kering. Jangan tunggu lambat-lambat, badan dah kering. Memang lepas lap badan terus je lumur losyen ni. Kalau bukan ke tempat sejuk, rutin ni mungkin tak perlu.

Kira masa travel ke Europe musim luruh tahun lepas selama 21 hari tu inilah rutinnya setiap hari. Kulit memang tak de masalah kering sepanjang di sana dan bila balik ke Malaysia pun tak de masalah kulit pecah-pecah or gatal-gatal. Korang boleh cuba mana yang on the way nak pergi holiday tempat sejuk tu.


Make up


Walaupun nak bermakeup, tapi tidak la macam nak pergi dinner or special event ye. Barang-barang ni je la yang dibawa pun masa travel.


     1) Pelembab

Bukan masa nak keluar je pakai, sebelum tido pun pakai juga. 


     2) Sunblock

Haa..ada member yang cerita masa dia holiday musim sejuk, sebabkan sejuk sangat dia duduk berjemur tengah panas, lepas tu dia pelik kenapa muka sunburn. Jangan ingat cuaca sejuk, matahari tak terpacak macam kat Malaysia, selamat dari uv ray tau. Sama je. 


     3) CC cream

Ni saya suka pakai, bagi nampak kemas kulit. Bukan mandatori, korang mungkin tak pakai pun. 


     4) Bedak 

Saya bawa jenis 2 way cake, boleh pakai 2 cara, ada cermin plus boleh juga guna berus untuk sapuan nipis.


     5) Mascara

Mana la tau tiba-tiba nak dinner kat tempat yang menarik or nak buat aktiviti indoor je, macam masuk muzium, so bolehla pakai mascara bagi enhance bahagian mata.


     6) Eyebrow pencil/eyeliner

Tak semua orang pakai pun, tapi saya memang suka. Yang pakai eyebrow/eyeliner boleh bawa yang jenis retractable. Boleh save space tak perlu bawa pengasah untuk pensil eyeliner dan kurangkan risiko liquid eyeliner jadi kering kalau ke tempat sejuk. 



     7) Lip balm

Ni antara item yang saya rasa wajib kita bawa kalau ke tempat sejuk. Lip balm saya pakai jenama Nivea. Memang setakat ni jenama ni yang terbaik untuk saya. Boleh cuba mana yang masih tercari-cari lip balm yang sesuai.

  
     8) Lipstick

Haaa kalau travel ni saya suka pakai lipstik warna terang, dalam gambar nampak ceria je, hakikatnya muka tengah tahan gigil sejuk. Nak jimat korang bleh bawak yang jenis tinted tu. Boleh pakai kat bibir dengan pipi tak payah bawak blusher dah. 


     9) Blusher

Blusher ni nak bagi nampak muka biar fresh. Ada sesetengah orang bila pergi tempat sejuk automatik pipi dia akan merah. Untonglah! Iols kena pakai blusher. 



     10) Brush

Satu untuk blusher je (tak perlu kalau bawak lip tinted)






NOTA

Untuk mereka yang kulit terlalu kering boleh cuba bawa moist spray. Beli saiz kecil letak dalam handbag. Bila-bila masa boleh spray

Untuk yang bermasalah kulit terlalu berminyak, boleh bawa blotting sheets dalam handbag. Senang nak guna.




No comments:

Post a Comment

7 Days, 7 Favourites