Penafian

SAYA TIDAK MEMBERI KEBENARAN KEPADA MANA-MANA PIHAK MENGGUNAKAN GAMBAR-GAMBAR MILIK SAYA BAGI TUJUAN PROMOSI, PERNIAGAAN ATAU APA-APA TUJUAN TANPA SEBARANG KEBENARAN BERTULIS DARI SAYA.

Sungai Lembing [part 1]


Escapism. Advanture. Nature. Historical. Itu yang saya dapat gambarkan tentang Sungai Lembing. Kali terakhir ke Sungai Lembing menghadiri majlis perkahwinan seorang teman.

Teruja dengan viral post di FB, kali ini memilih untuk menginap di Capsule Retreat, dan bilik pilihan adalah Parallel Aurora. Bilik yang mempunyai dua mini bilik , dua-dua diletakkan katil queen, di pisahkan oleh sliding door dan bilik air di tengah-tengah. Maksimum boleh masuk 4 orang.

Berikut adalah senarai bilik-bilik yang boleh di pilih di sini:-

Cottage room 2pax RM118
Cottage room 4pax RM198
Capsules RM139
Parallel Aurora RM298
Parallel Discovery RM498
Parallel Cooperate RM398


Sampai sahaja di Sungai Lembing terus sahaja mencari Time Capsule Retreat (TCR). Perlu gunakan waze kerana tidak ada sebarang signboard tentang penginapan ini berbanding dengan penginapan- penginapan yang lain. Laluannya ialah anda perlu menggunakan jalan menghala ke lombong bijih dan turun melalui jalan keluar. TCR berada di pertengahan jalan turun tersebut.

Sampai sahaja di sini, hari sedang hujan. Kakitangan TCR membawa payung dan bantu bawakan beg. Macam biasa check in dulu dan daftar nama untuk ke Air Terjun Pelangi.


cottage

bbq

tengok la seat dia

Untuk ke Parallel Aurora (PA), perlu lalui zon Capsules terlebih dahulu, barulah tiba di PA. Ketika di PA hujan tiba-tiba menjadi sangat lebat dan perasaan ingin masuk ke bilik memang membuak-buak. Kelihatan seorang pembantu TCR sedang mengelap air di dalam salah satu bilik PA. Nampaknya tempias hujan telah memasuki PA.


capsule

capsule

Usai masuk ke dalam PA dan meletak beg, tempias hujan berterusan memasuki bilik. Hati memang rasa sebal mengatakan TCR tak buat homework lebih berkaitan dengan nature. Pintu PA di buat dari tingkap nako (ye ke namanya) ala macam tingkap sekolah tu,tapi versi kecil-kecil dan cermin gelap. Memang air hujan masuk dengan jayanya la kan. Tambahan pula tiada awning di depan pintu bilik.

parallel aurora, parallel discovery & parallel cooperate

PA mempunyai penyaman udara. Satu bagi setiap bilik. Bilik air yang luas. Ruang dalam untuk letak kasut. Tidak menyediakan almari tetapi meja kecil yang mempunyai laci bertingkat. PA juga menyediakan tuala. Selain daripada itu PA tiada kemudahan asas yang lain.


love!

dalam salah sebuah mini bilik di parallel aurora. side ni dinding kaca

Oleh kerana TCR terletak dalam kawasan yang penuh dengan pokok-pokok, suasana sangat nyaman dan sejuk. Ditambah pula dengan hujan, memang sejuk menggigil.

nak jamu mata monyet sila lah hehehe

CR tiada pakej breakfast. Tetapi ada disediakan roti, pembakar roti,air masak,peti ais untuk kegunaan tetamu yg kesemuanya diletakkan di foyer depan Cottage Room. Televisyen diletakkan di dalam bangunan Cottage Room. Wifi adalah terhad di sekitar Cottage Room sahaja.

Untuk breakfast, lunch dan dinner kita kena keluar. Antara pilihan breakfast ialah di Anjung Selera dalam pekan Sungai Lembing sendiri. Untuk lunch dan dinner ada beberapa pilihan seperti Warung Cikgu. Kalau nak lagi sedap kena keluar ke Kuantan.

Pendapat saya selepas menginap di bilik Parallel Aurora, Time Capsule Retreat

Pro

1)Nature
2)Unik
3)Salah satu side dinding PA adalah kaca.
4)Menyediakan pakej ke Air Terjun Pelangi. RM50 sekepala (4wd/megi/milo 3in1)


Contra

1)Tiada kemudahan asas yg biasa disediakan (cerek,cawan, 3 in 1. maybe diletakkan di foyer. bila hujan tetamu yang menginap di capsules dan parallel sukar untuk ke foyer) tiada penggantung baju, telefon (if anything happen, tetamu perlu keluar dari capsules dan parallel dan pergi ke foyer untuk dapatkkan bantuan staf)

2)Bila hujan, tempias masuk ke bilik sebabkan bilik bertakung dengan air (sepatutnya pihak pengurusan telah fikirkan solution, rasanya bukan kali pertama kawasan tersebut ditimpa hujan)

3)Katil diletakkan ditengah-tengah bilik untuk menikmati pemandangan dari dinding kaca, tetapi terlalu memakan ruang.Terpaksa alih katil supaya dapat bersolat. Tapi disebabkan tempias air yang masuk ke lantai bilik terpaksa solat atas katil jugak la

4)Bilik air kat tengah kabin,dinding kaca kabut.Bayangkan bila kita buat bisnes kat dalam tu,dua-dua bilik boleh dengar. 


toilet antara 2 bilik, dinding tu kaca kabut ye. nampak bayang orang buat bisness tau


No comments:

Post a Comment

7 Days, 7 Favourites