Penafian

SAYA TIDAK MEMBERI KEBENARAN KEPADA MANA-MANA PIHAK MENGGUNAKAN GAMBAR-GAMBAR MILIK SAYA BAGI TUJUAN PROMOSI, PERNIAGAAN ATAU APA-APA TUJUAN TANPA SEBARANG KEBENARAN BERTULIS DARI SAYA.

Doa


Pernah tak kita selalu memanjatkan doa then at one stage kita rasa letih dan dah tak larat lagi nak berdoa? Haaaa saya la yang selalu rasa macam ni. Nipisnya iman macam kulit bawang ye...baru berdoa kot. Bukan suruh angkat senjata pergi berperang pun. So, macam mana nak motivasi ni? So gigih la google blog-blog yang related dengan uplift diri dengan bahan motivasi dan doa-doa. Rupanya rasa letih dalam berdoa ni bukan pada saya sendiri je. Tapi ramai lagi orang lain yang merasainya. Maklumlah insan marhain macam kita, hatinya berbolak balik.

Secara peribadi saya sendiri motivate diri dengan baca terjemahan Surah Ad-Dhuha dan Surah Al-Insyirah. Dua surah ni pendek je, tapi mendalam sangat maksudnya. Bagi saya la. So, saat saya rasa letih, lemah dan give up, saya baca terjemahan dari dua surah ni.






Untuk surah Ad-Dhuha ni rasanya ayat 5 paling beri impak pada saya dalam nak menyabarkan diri sendiri. Nak-nak saat sedang mengusahakan sesuatu atau pun berdoa untuk dapatkan sesuatu tapi belum nampak bayang makbul lagi. Walaupun ayat Quran adalah dari Allah kepada Nabi Muhammad SAW, tapi kita selaku layman boleh membacanya sebagai jawapan Allah kepada kita, dengan syarat kita sentiasa beramal soleh, meninggalkan yang dilarang dan bertaubat dari kesalahan dan dosa.  




Surah Al-Insyirah ni pula, saya hafal terjemahannya untuk motivate diri sendiri terutama kalau ditimpa musibah. Ayat 5-8 adalah janji Allah SWT bahawa setiap musibah yang menimpa kita akan digantikan dengan perkara yang lebih baik, maka kerana itu kita diminta untuk terus beramal soleh (solat, mengaji, berzikir dan lain-lain amalan baik), dan kita diminta untuk memohon kepada Allah SWT sahaja tentang apa-apa sekalipun hajat kita.  

So, kalau sesiapa yang rasa lack motivation, lemah, putus asa dan sedih bolehlah amalkan baca surah-surah ni ye


2 comments:

7 Days, 7 Favourites